De terugreis + surpriseparty!🎉
Rond half 8 liepen we weg van ons hotel om met de metro naar het vliegveld te gaan. De metroreis was redelijk heftig met in totaal bijna 70 kilo samen. Tegen 9.00 kwamen we aan bij pudong airport. We konden direct onze koffers inchecken en door de douane lopen. We hadden allebei nog wat stress aangezien onze handbagage veels te zwaar was, maar dit hebben ze gelukkig niet gewogen. Toen we in het vliegtuig zaten, bleek ik naast een stinkchinees te zitten... hellluppp! Gelukkig was het vliegtuig niet vol en konden we verplaatsen. Hierdoor hadden we samen 6 stoelen, heel chil. Na een redelijke reis, zonder slaap, kwamen we na een 12 uur durende reis in Frankfurt aan. Hoe hard we ook hadden geroepen dat we geen honger hadden, werden we bij het eerste broodjes winkeltje al naar binnen getrokken. Hier hebben we nog een biertje besteld en toen begon onze laatste vlucht. Bomvol zenuwen zaten we in dat vlucht. Gelukkig duurde deze maar een uur en konden we snel doorlopen. Toen we bij de bagageband stonden zagen we onze familie al door het raam, heel dubbel. Opeens zag ik ook Tessa staan, die eigenlijk moest werken.. Super lief. Gelukkig kwam de bagage snel en konden we naar ze toe, dachten we. Ik werd eerst aangehouden door de douane en moest mn koffer open doen, ook Charlotte moest haar inhoud laten zien. Eindelijk konden we door de deuren en daar stonden ze hoor! Als verassing waren de meidts ook nog meegekomen, kei leuk. Uiteindelijk afscheid genomen van Charlotte maar dit was minder lastig want ons eerste terras afspraakje was alweer gepland. Heerlijk in eigen bedje geslapen en de afgelopen dagen volop genoten van vrienden, familie en eten haha. Met als extra verassing (waar ik een beetje was achter gekomen) de surprise party! Zo fijn en leuk om meteen zoveel goeie vrienden om je heen te hebben. Kortom, China was FANTASTISCH en echt een super toffe ervaring, maar Nederland blijft toch een fijn kikkerlandje 💚
Shanghai 2.ikbendetelkwijt ❤️
Daar gingen we dan bepakt en bezakt naar de bus. We hebben eerst nog een laatste lunch bij miss Pancake gehad in Nantong. Om 13.00 namen we de bus en rond 15.30 kwamen we aan in Shanghai. We wilde de metro pakken naar ons hotel maar toen we er achter kwamen dat er geen roltrap was, besloten we met ons 33 kilo aan bagage een taxi te nemen. We hadden van te voren al een kleine planning gemaakt zodat we precies wiste wat we nog wilde zien. Zo zijn we ‘s avonds naar de fakemarket geweest om onze nagels te laten doen en heb ik een nieuwe koffer gekocht (mijn koffer was bijna kapot en hier zijn ze heel goedkoop dus dit leek mij een strak plan). Vervolgens zijn we nog naar de franse concessie gegaan en hier hebben we heerlijk gegeten en nog wat biertjes gedronken. Vandaag zijn we begonnen met een ontbijtje bij de starbucks. Daarna wilde we naar de franse concessie om nog wat eetstokjes te scoren. Vervolgens wilde we nog 1x naar de fakemarket om onze laatste souvenirs te scoren. Hier hebben we geluncht met een heerlijk broodje. Toen zijn we even terug gegaan naar het hotel. ‘S avonds hebben we nog 1x bij ons favoriete sushi restaurant gegeten. Wat was dit genieten. Ook hebben we nog 1x de Bund bezocht, want dit is toch wel een hoogtepunt. Tot slot nog een drankje gedaan op east nanjing road. Nu zijn we in het hotel en zijn alle spullen ingepakt. Wat hebben wij een dubbel gevoel op dit moment!!
Travelling day 18/18 🏢
De laatste dag van onze reis betekend op naar Nantong. We vertrokken om 7.15 met de taxi naar het treinstation van huanshang. Hier vertrok de trein om 9.22 naar Shanghai. De treinreis duurde 3 uur en ging vrij snel. Aangekomen in Shanghai hebben we even wat eten gehaald en zijn vervolgens in de bus gestapt naar Nantong. Het voelde echt weer als thuiskomen na 2 weken vakantie. Het is maar van korte duur want morgen vertrekken we met de bus naar Shanghai om daar onze laatste dagjes door te brengen. Aangekomen in Nantong begon de kofferstress. Het is toch net iets meer dan je denkt.. Met veel geprop en geweeg, past alles! We hebben nog gezellig gegeten in een heerlijk restaurantje waar we al vaker waren geweest. Nu het laatste nachtje slapen in dit bed, heeel erg gek!
Travelling day 17/18 ⛰
Om 6.10 werden we verwacht voor het ontbijt. Door de lastige communicatie via de translate app, bleken we geen gebakken ei te krijgen maar noodle soep met ei. Sorry maar dit krijg ik absoluut niet weg om de tijdstip. We vonden dat we toch wel wat moesten eten dus hebben we een paar hapjes gehad en vervolgens een snicker sugar bomb haha. Met de auto werden we naar de bus gebracht die ons de bergen in reed. Bij een een kabelbaan aangekomen konden we er voor kiezen om met 10 min naar 1800 m hoogte gebracht te worden of om 7,5 km aan trappen te lopen. Bikkels dat we zijn kozen we voor dat laatste. Het was afzien maar wat was het hier mooi. Hierbij moet ik even vertellen dat we onderweg super veel mannen tegen kwamen die van alles naar boven moesten slepen: tegels voor nieuwe gebouwen, eten voor de winkeltjes en voedsel voor de hotels. Op een van de foto’s zie je hoe dat werd gedaan, respect, want wat was het zwaar. Boven op de berg hebben we nog flink wat kilometers gelopen om te genieten van prachtige uitzichten. Na 8 uur waren we klaar met deze prachtige bergen en zijn we met de kabelbaan naar beneden gegaan. Vervolgens met de bus naar het dorpje en daar werden we wederom door het hotel opgehaald. In het hotel hebben we eerst even uitgerust en toen ontzettend genoten van het heerlijke eten die er gekookt werd en hebben we geproost op ons laatste avonde van de reis! Morgen weer terug naar Nantong om onze koffers te pakken.
Travelling day 16/18 🛁
Vandaag stond er weer een redelijk reisdagje op de planning. Nadat we heerlijke broodjes bij een bakkertje en ijsthee hadden gehaald zijn we met de taxi naar het treinstation gegaan. Hier aangekomen belande we in een hele lange rij om onze kaartjes op te halen. Nadat we dit hadden gedaan konden we naar onze trein. De reis naar Huangshuo duurde 2 uur. In huangshuo werden we opgehaald door een taxi die geregeld was door het hotel. Nadat we even moesten wachten op wat andere mensen, reden we naar het hotel. Hier aangekomen werden we fijn ontvangen en zag de kamer er top uit. Toen we beneden kwamen om te eten vroeg ze direct wat we morgen op de planning hadden, of we vanavond naar de hotsprings wilden en zei ze dat ze ons morgen om 6.30 wel weg kon brengen naar het park. Super lieff! Nadat we wat hadden gegeten zijn we dus naar de hotsprings gegaan. Hier lekker 2 uur in verschillende baden geweest die stuk voor stuk allemaal goed zijn voor je huid, we hebben het bad die je huis bleker maakt maar overgeslagen (zou een beetje zonde zijn na Sanya). Wel hebben we t vissen bad geprobeerd maar na 2 minuten kietelde dit ons veels te veel en besloten wij te gaan. Na de hotsprings zijn we heerlijk in bed belandt, morgen vroeg op want dan gaan we hiken!
Travelling day 15/18 🍃
Vanochtend zijn we rond 9.00 uur vertrokken vanaf ons hotel. We zijn eerst naar het West lake gelopen omdat we deze in het daglicht wilde bekijken. Nu waren ook de mooie waterlelies uitgeklapt dus dat gaf een mooi gezicht. Na een ontbijtje bij de Starbucks zijn we met de taxi naar het Tea museum gereden. Hier hebben we een tijdje rondgelopen en de theevelden bekekijken. Rond 12.00 uur waren we hier klaar en zijn we met de bus nog verder gegaan om nog meer velden te zien. Bizar hoeveel thee hier groeit, erg mooi gezicht. Helaas was het erg mistig vandaag dus konden we de velden niet goed op de foto’s krijgen. Eigenlijk was dit heel positief want het mistige weer is goed voor de plantjes! Na de tijd hebben we noodles gegeten in een restaurantje en hebben we lekker rondgelopen in de stad. Tegen 20.00 zijn we gaan eten en nu liggen we uitgeput op bed na een dag met 21.000 stappen. Weer een super mooie dag!
Travelling day 14/18 ✈️
Vandaag weer een reisdag op de planning, onze volgende bestemming is namelijk Hangzhou. We vertrokken vanochtend vroeg om 6.30 uit het hotel en we vlogen om 9.15. Na een 2,5 uur durende vlucht kwamen we aan in Hangzhou. We zijn met de taxi naar het hotel gegaan en hebben even lekker uitgerust aangezien we een nogal korte nacht achter de rug hadden na een lange avond. Rond een uurtje of 18.00 zijn we naar het bekende west lake gegaan en hebben hier in de buurt gegeten bij een restaurant. Daarna terug naar het hotel gelopen en optijd het bed ingegaan.
Travelling day 10/18 - 13/18 🏖
Sanyaa !! Deze dagen vat ik even samen want het was niet heel veel meer dan zon, zee, strand en eten. Dat zon gedeelte is wel een bijzonder verhaal aangezien er niet altijd zon te zien was maar hij zeker wel aanwezig was. Daar kwamen wij de eerste snel achter toen we terug kwamen als 2 kreeften. Het weer was erg wisselend omdat we eenmaal in het regenseizoen zitten. Maar we hebben elke dag zeker een paar uur op t strand kunnen liggen. De laatste dag was trouwens een uitzondering aangezien er die dag dikke storm was, ook heel vet om de woeste zee te zien. ‘S avonds hebben we steeds genoten van het eten en lekkkere drankjes. Kortom 4 dagen lekkker uitgerust!
Travelling day 9/18 🏢
Gisterochtend hebben we de paling ingepakt (een spreekwoord die ik van de meiden hier heb geleerd, de spullen pakken en gaan) en zijn we met het vliegtuig naar Sanya (Hainan) gevlogen. Eindelijk het langverwachte zon, zee, strand en cocktails! Aangekomen op Sanya hebben we een taxi gepakt naar het hotel. Toen we bij het hotel aankwamen kregen we beide een raar gevoel, de receptie was letterlijk op een hotelkamer. Op de kamer aangekomen zag alles er redelijk uit en dat voor €9.- per nacht, kan je ook niet meer van verwachten. Meteen gevraagd of we konden wassen en ook dat werd meteen geregeld. We hebben onze spullen gepakt en zijn een stukje over het strand gelopen en hebben naar de zonsondergang gekeken, wauww. Daarna heerlijk gegeten in een Chinees restaurant die Western restaurant heette?! Daarna nog een biertje op het strand gedronken! Ik kan niet wachten om de aankomende 4 dagen op dit strand te liggen!
Travelling day 8/18 🚲
We begonnen onze dag met 2 toastjes met 1 gebakken ei en 1 gekookt ei, het was dit of rijst/noodles. Na het ontbijtje zijn we fietsen gaan huren voor €4,-. Op internet hadden wij een route gevonden van een Nederlands stel, langs alle highlights in Yangshuo. We begonnen met het fietsen en het was heerlijk weer, we waren we na 10 minuten al zeiknat van het zweten want het voelt hier echt aan als een vlindertuin. We hebben een hele mooie route gefietst door de karstbergen en de rijstvelden. Het was ontzettend mooi en zijn tussendoor nog gestopt bij een door Nederlanders gerund hotel, hier hebben we lekker wat gegeten en gedronken. Aan het einde van de route was er een dam waar we konden zwemmen maar dit vonden we er beide niet heel fijn uitzien. Wel waren we onderweg een hotel met zwembad tegen gekomen en besloten hier te vragen of we mochten zwemmen, want jeetje wat was het warm. Het mocht! We hebben hier voor €10,- heerlijk een paar uurtjes gezwommen. Toen er redelijk donker wolken aankwamen besloten we ons om te kleden. Zoals verwacht kwam er een flinke regenbui dus hier hebben we even opgewacht. Vervolgens zijn we teruggefietst en de fietsen weer ingeleverd. Nadat we even hebben uitgerust in het hotel in de airco zijn we het stadje ingegaan. Hier hebben we even wat winkeltjes bekeken en vervolgens zijn we op het terras belandt. Hier hebben we heerlijk een paar uur gezeten en genoten van glaasjes (lees flessen) wijn, waar we zeer na uitkeken na 4 maanden. Daarna nog mooie lichtgevende konijnen oortjes gekocht en een mooie henna voor Charlotte! Kortom een heerlijke avond!
Travelling day 7/18 🛶
Vandaag zijn we de dag begonnen met een jam broodje van de bakker. Om 10.00 vertrok de bus van Guillin naar Yangshuo. Dit duurde ongeveer 1,5 uur, los van een noodstop verliep de reis prima. Aangekomen in Yangshuo hebben we de taxi gepakt naar ons hotel. Het hotel bevind zich in het super bruisende deel van de stad, met voor het eerst ontzettend veel terrasjes 😊. Nadat we een heerlijke maaltijd salade hebben gegeten bij een italiaans restaurantje, werden we opgehaald voor een bamboo raft. Het leek erop dat het ging regenen maar uiteindelijk kwam de zon nog even kijken. Om deze reden waren wij onze zonnebril vergeten en zagen wij de noodzaak in om een zonnehoedje te kopen. Op naar de bamboo flotten! Heerlijk 1,5 uur op het flotje gedoppert met af en toe een spannende waterval en genoten van het mooie uitzicht. Vervolgens werden we weer met de taxi teruggebracht naar het hotel. ‘S avonds zijn we naar het centrum gegaan en hebben we heerlijk gegeten, gewinkeld en biertjes gedronken. Ondertussen flink weggezweet en nu heerlijk gedoucht in het hotel met airco!
Travelling day 6/18 🚄
Vandaag was een lange dag treinen, in totaal 8 uur. We vertrokken vanochtend om 8.15 vanuit zhangjiajie in de meest vieze trein ever.. maar goed. Om 12.15 kwamen we aan in Changsa, hier moesten we met de metro naar Changsa south want daar vertrok de trein naar Guillin. Hier hebben we eerst even geluncht bij de mac en daarna de treinreis vervolgt naar Guillin. In Guillin hadden we een hotel dicht bij het treinstation geboekt omdat we hier alleen maar even zijn om te overnachten, dus hier konden we zo heen lopen. Nadat we gisternacht op een plank hebben geslapen was dit iets zachtere bed al hemels voor ons. Vanavond zijn we even de stad in gegaan want we hadden gelezen dat deze heel gezellig was, en ja hooor! We hebben heerlijk gegeten en cocktails gedronken en daarna nog even de souvenir winkeltjes bekeken. Vervolgens kwamen we ook nog uit bij een bekend meer met 2 mooie verlichte tempels. Nu liggen we lekker in bed en morgen vervolgen we onze reis!!
Travelling day 5/18 🚌
Na het ontbijt zijn we weer richting het National park gelopen. Omdat we vorige keer het voor ons belangrijkste punt hadden gemist zijn we daar dit keer maar begonnen, the avatar mountain. Helaas begonnen we onze dag met wat regen, waardoor het ook minder helder was. Maar ook met minder helder weer zijn de uitzichten fantastisch! We vervolgde onze reis naar de andere kant van het park. Ook hier waren weer prachtige uitzichten en werd het weer langzamerhand wat beter. Tot slot zijn we nog met een golfkarretje naar een andere plek gegaan. Hier konden we de lift in de bergen zijn en nog wat mooie velden op de bergen. Kortom we hebben weer prachtig uitzichten gezien en enorm genoten van ons laatste dagje in dit fantastisch park. Rond 17.00 uur waren we terug in ons hotel en werden we naar de bushalte gebracht. Hier konden we op de bus stappen en werden we in 1 uur naar de stad gebracht, dit voor maar €1,50 pp! Onderweg hebben we dan ‘eindelijk’ onze eerst botsing meegemaakt, gelukkig totaal niet hard maar het leverde wel een hilarische ruzie op. Onze bus dacht dat ie zich wel ff tussen een andere kon drukken, wat absoluut niet mogelijk was, dit zorgde voor een kapotte spiegel. Eenmaal aangekomen in de stad hebben we ons hotel opgezocht en even lekker gegeten. Ook hebben we wat lekker gekocht in de supermarkt om onze 8 uur durende treinreis te overleven!
Travelling day 4/18 🌉
Vanochtend waren we weer vroeg uit de veren want er stond een lange dag op de planning. Om 8.00 uur vertrok de taxi naar de glass bridge, dit was ongeveer 2 uur rijden. Na een lange maar mooie reis door de bergen kwamen we aan bij de glass bridge. Een fantastisch uitzicht hadden we hier en natuurlijk het prachtige uitzicht onder je voeten. Vanuit hier liep je door de Grand Canyon in, vanuit een hele lange klif liep je zo naar beneden. Onderweg kon je kaartjes kopen voor een glijbaan, dit hebben we niet gedaan want dit leek nogal sloom te gaan. Achteraf maar goed ook want een stukje verderop kon je met een rodelbaan, want natuurlijk veel vetter was. Na een hele lange wandeling door het gebied kwamen we aan bij een rivier waar we op een boot konden stapppen, deze bracht ons terug naar het begin punt waar de taxichauffeur stond te wachten. Vervolgens bracht hij ons naar de Yellow Cave. Een inmens grote grot met prachtig stalagmieten en stalactieten. Na een rondleiding van 1,5 uur door een Chinese gids gingen we met een bootje door de grot weer terug naar het begin punt. Het was super mooi om te zien maar een 1,5 uur duurende rondleiding met een Chinese gids is nogal langdradig en saai, iets korter was ook leuk geweest. Vervolgens wilden we eigenlijk nog langs een groot meer maar deze was helaas al gesloten.. We zijn toen terug gegaan en hebben bij het hotel heerlijk gegeten. Bij het eten kregen we een door de hoteleigenaresse gemaakte medicinal liquor, erg lekker. Ze omschreef het zelf als: a little strong and a little sweet! Ook voor morgen heeft Carol ons geholpen met een route uitstippelen. We kwamen er achter dat we gisteren het meest gave gedeelte hebben overgeslagen en een andere zwaardere weg hadden genomen 😂. Ook die was heel erg vet maar nu gaan we morgen nog maar even terug, dit keer wel met de bus !
Travelling day 3/18 🐒🐱
We begonnen de dag met heelrijke toast, jam en eggs, vers gemaakt bij het hotel. Na het ontbijt zijn we naar de ingang van het park gegaan, dit is 2 minuten lopen! Daar hebben we onze 4-daagse toegangskaart voor het park gekocht, studenten betalen hier de helft van het geld dus voor ons was dat 116 rmb (ongeveer 15 euro). Daar gingen we dan, met onze kaart en een uitgestipelde route de bergen in. We gingen eerst met een gratis pendelbusjes naar het begin van onze hike plaats, dit was nu al super mooi. Vervolgens hebben we een flinke hike gedaan met weet ik veel hoeveel trappen, het was flink zwaar 😂, maar absoluuut de moeite waard. We hebben zoveel foto’s gemaakt onderweg, het was allemaal prachtig. Onderweg kwamen we ook nog een aap tegen, super leuk maar toch best wel eng, je hebt geen idee wat ze gaan doen haha. Aangekomen op ons eindpunt hebben we een busje gepakt naar de kabelbaan en via daar zijn we naar beneden gegaan. Boven bij de kabelbaan hebben we nog een Chinese snack geproefd wat we echt al 4 maanden wilde doen maar er steeds niet van kwam. Erg dom want het was super lekker, het was een stuk gefrituurd deeg met groenten, kruiden en spekjes. Nu heerlijk optijd in het hotel aangekomen en even lekker buiten uitrusten met wat chipjes en de babykat van het hotel. Heeerlijke dag!
Travelling day 2/18 ☁️
Om 7.45 ging onze wekker na een onrustige stormachtige nacht. We hebben beide veel wakker gelegen omdat het zo hard regende en onweerde, ik was er van overtuigd dat alles was overspoeld. Gelukkig was dit niet het geval en was het zelfs droog toen we naar de bakker liepen om een broodje te halen. Vervolgens gingen we naar de kabelbaan om de tianmen mountain te beklimmen. Onderweg naar boven hadden we een prachtig uitzicht ondanks dat er wat bewolking was. Helaas begon het steeds harder te regenen hoe hoger we kwamen. Het werd zelfs zo erg dat we de wolken in gingen en letterlijk niks anders meer zagen dan de mensen die tegenover mij zaten in de kabelbaan. Ook toen we uitstapte en boven waren zagen we letterlijk niks. Hoe sneu het ook klinkt, het had ook iets mysterieus. We gingen boven over de glass bridge waar het kei hard waaide en ontzettend glad was. Toen we een tijdje boven hadden gelopen en genoeg hadden van de regen zijn we met de roltrappen naar beneden gegaan. Hier waren we weer onder de wolken dus hadden hier ontzettend mooi uitzicht. Vervolgens zijn we met de bus, 99 bochten naar beneden gegaan en ook toen nog genoten. Eenmaal beneden hebben we onze tassen bij het hotel opgehaald en zijn we met het meest krakkemikkige busje (vol met stinkchinezen) naar ons hotel in het national forest park gegaan. Bij de bushalte werden we opgehaald door Carol, de eigenaresse van het hotel. ‘S avonds hebben we meteen een planning gemaakt voor de komende dagen, met behulp van Carol, superr fijnn !! Heerlijk gegeten bij het hotel en redelijk optijd gaan slapen, morgen lekker hiken in het national forest park!
Travelling day 1/18 ✈️
Vandaag zijn we onze reis begonnen. Eerst namen we afscheid van Nikki, Isabel en Amber. Het was super raar maar we beseffen het echt nog niet. Om 15.10 vertrok ons vliegtuig naar Zhangjiajie, met iets teveel enthousiasme zaten we al om 11.30 op het kleinste vliegveld die ik ooit heb gezien 😂. Met ook nog een beetje vertraging kwamen we om 17.30 aan in Zhangjiajie. We hebben de taxi gepakt en ons hotel opgezocht. Een prima hotel in een gezellige wijk met veel restaurantjes. We zijn ook meteen opzoek gegaan naar een leuk restaurant en hebben hier heerlijk gegeten. Daarna nog even rondgewandeld en bizarre dingen gezien, winkels in een pand wat op een schuur leek en mensen die wonen in een pand wat op een schuur leek. Nu lekker op de hotelkamer, moe van het wachten en reizen dus lekker optijd slapen. Morgen gaan we met de langste kabelbaan van de wereld de Tianmen mountain beklimmen. Ontzettend benieuwd hierna en we hopen op droogweer want het is tenslotte regenseizoen.